A bicikli története

A bicikli története A bicikli története több mint 200 éves, de elképzelhető, hogy már jóval korábban is voltak a kerékpár ősének nevezhető találmányok, bár ezekről írásos vagy képi emlék nem maradt. Azt biztosan lehet tudni, hogy a bicikli ősének nevezhető szerkezetet az 1810-es évek elején alkották meg. Számos néven nevezzük, becézzük a biciklit: kerékpár, canga, keró, drótszamár, bringa.

A bicikli szó latin eredetű bi = kettő, a cyclus = kör szavakból áll össze. A magyar változat a kerékpár szó elég egyértelműen jelzi, hogy egy pár kerékről van szó. A bicikli szó magyarítása az 1880-as években került sor, a kerékpár szó megalkotása az emberpár, szempár, testvérpár s más hasonló szavak mintájára történt.

Az első jelentősebb ismert kétkerekű Carl Friedrich Christian Ludwig Drais von Sauerbronn báró találmánya. A lovak helyettesítésére szeretett volna kitalálni egy alternatívát, ezért 1814-ben egy korábbi rajz alapján elkészítette a fa vázhoz rögzített kétkerekű járművet. A biciklinek csak távolról nevezhető kétkerekűn ülve lovasa azt a földig leérő lábával hajtotta előre. Egyértelmű volt, hogy a merev vázhoz rögzített futóművek nem tették lehetővé a kormányzást így évekig tartó fejlesztés eredményeként jött létre a kormányozható első kerék. Ehhez az első kereket egy föggőleges elforgatható tengelyhez rögítette, így feltalálta a kormányozható kerékpárt. A fejlesztés kiterjedt még az állítható magasságú ülésre is így jelentősen nőtt a kényelem is.

Az első időkben az újságírók nem kímélték és gúnyolódtak a vicces faparipán lovagló bárón, de a kétkedés elismeréssé változott és hamarosan már arról cikkeztek, hogy a "draisine"-nek becézett ős bicikli segítségével akár 14km/óra sebességgel is lehet haladni. Ez akkoriban száguldásnak számított és nagyon gyorsan népszerű termékké tette a járgányt Franciaországban és Angliában. Sajnos a lelkesedés nem tartott sokáig, a rugózás teljes hiánya a korabeli utakon rendkívül kényelmetlenné tette a kerékpározást. Az első változást az hozta, hogy a lábbal történő hajtást kicserélték pedálos hajtásra. Ennek egyik kiemelkedő változatát a skót Kirkpatrick Macmillan alkotta meg. A kovács a hátsó kereket egy a gőzmozdonyéhoz hasonló meghajtással forgatta meg. Az ő nevéhez köthető az első kerékpáros baleset is, amikor Glasgow utcáin kerékpárjával "száguldva" elgázolt egy gyalogost 1842-ben.

Az egyensúlyozási problémák miatt számos 3 és 4 kerekű, emberi erővel hajtott jármű készült a XIX. század közepén, de egyik sem terjed el igazán. Kisebb nagyobb fejlesztések követték ezt az időszakot, jelentősebb áttörésnek csak a tömör gumikkal szerelt kerék bizonyult. A korra jellemző volt a közvetlen első kerék meghajtás, amely nem volt igazán hatékony.

A bicikli gyorsan elterjed Amerikában is, majd számos szabadolom és fejlesztés következett így megjelent nagyobb stabilitást nyújtó háromszög váz, amelyet acélból készítettek el, valamint a golyós csapágyakkal ellátott kerekek. 1969 egy újabb igazi áttörést hozott ekkor találta fel és szabadalmaztatta William Van Anden a szabadonfutó kereket. Érdekesség, hogy a kerékpár szerelmesei először elutasítotték ezt a fejlesztést, mert a mechanikus egyszerűség hívei voltak.

A nagyobb sebesség elérése érdekében kifejlesztették a még mindig első kerék meghajtású, nagy első - ez volt még mindig a hajtott kerék - kerékkel szerelt magas biciklit. Az első kerék akár 1,5 m magas is lehetett, ennek megfelelően az utas is magasan ült. Ebben az időben jelent meg a kerékpárküllő, ami további súlycsökkenést és stabilitást eredményezett. A magas bicikli nagy sebességgel tudott haladni, viszont a nagy magasság miatt rendkívül veszélyes is volt, gyakoriak voltak a súlyos esések, csonttöréses balesetek.

A fejlesztések nem álltak meg és az 1880-as évek végre elhozták a mai bicikliktől szinte megkülönbözhetetlen formát, hajtást és kerekeket. 1888-ban John Dunlop kifejlesztette a levegővel tölthető, pneumatikus bicikli gumit. Ennek a találmánynak köszönhetően a kerékpárok felfüggesztése jelentősen leegyszerűsödött, a szerkezett könnyebb lett, a rezgéseket a gumi jelentősen csökkentette, ezzel a kényelmet nagy mértékben  növelte. A biztonságos biciklinek nevezett kerékpár áttételes lánchajtással, döntött kormánnyal, rugós bőrüléssel, háromszög vázzal, pneumatikus gumikkal egy kész, kiforrott termék volt és hamarosan komoly vállakozások alakultak gyártására az Atlanti-óceán mindkét partján. A századforduló előttre tehető a kerékpár váz hölgyek részére megalkotott, mai napig is használt  formája, amely lehetővé tette, hogy a lányok, asszonyok szoknyában is tudjanak biciklizni. Elmondhatjuk, hogy a női bicikli is több mint 100 éves. Érdekesség, hogy az első elektromos kerékpár 1897-ben látott napvilágot.

Érdemes belegondolni, hogy az elmúlt több mint 130 év alatt az alap elvek nem változtak, gyakorlatilag egy tökéletes forma és technológia fejlődött ki néhány évtized alatt, amely a mai napig megkerülhetetlen.

A fejlesztés természetesen nem állt le, bár a kerékpár népszerűsége az Egyesült Államokban az autózás térhódításával jelentősen csökkent, Európában és a világ nagy részén a terjeszkedés megállíthatatlan volt.

A XX. század első éve hozták el a következő nagy fejlesztést, a sebesség váltót. Ezzel eddig elképzelhetetlen sebességeket értek el amatőrök és sportolók egyaránt. Meglepőnek tűnhet, hogy a hivatalos kerékpárversenyeken csak 1930-tól engedélyezték a váltós kerékpárok használatát.

Az II. világháborúban egysebességes bicikliket alkalmaztak, előpfordult, hogy ejtőernyősök magukkal vitték a biciklit is, hogy földet érve gyorsabban és csendben tudjanak haladni céljuk felé. Lengyelország lerohanásakor a német csapatok közel 8.000 kerékpáros katonát vetettek be. Az 1950-es években, Kinai Népi Köztársaságban a kerékpárt államilag kívánatos, hivatalos közlekedési eszközzé nyilvánították. A Repülő Galambnak nevezett bicikliből sok millió fogyott, a Kína a Biciklik Birodalma lett.

A II. világháború után a bicikli fejlődése új írányt vett, a fejlesztések a különböző felhsználási módoknak megfelelően alakultak. Így jött létre az összetettem, hegyi terepekre is alkalmas masszív, hegyi kerékpár a mountain bike (MTB), vagy az országúti versenyekre kifejlesztett országúti kerékpár - kínálatunkban kiemelkedik a Bottecchia kimagasló minőségű országúti kerékpár választéka. Az Egyesült Államokból indult a BMX őrület, ahol a fiatalok a cross motorozás mintájára kezdték el használni bringáikat.

A XXI. században a fejlesztéseket inkább apróbb lépések, a kiforrott technológia finomhangolása jellemzik. Természetesen nem mehetünk el karbonvázas, rendkívül könnyő biciklik, az elektromos váltóval ellátott professzionális országúti kerékpárok vagy az elektromos kerékpárok piacának robbanásszerű növekedése mellett sem.

Keresés

Menü

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Sütik-kel (Cookie) kapcsolatos irányelv értelmében.

Az adatkezelésről és a SÜTIK-ről bővebben itt olvashatsz: Adatkezelési tájékoztató