Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

A bicikli története

A bicikli története A bicikli története több mint 200 éves, de elképzelhető, hogy már jóval korábban is voltak a kerékpár ősének nevezhető találmányok, bár ezekről írásos vagy képi emlék nem maradt. Azt biztosan lehet tudni, hogy a bicikli ősének nevezhető szerkezetet az 1810-es évek elején alkották meg. Számos néven nevezzük, becézzük a biciklit: kerékpár, canga, keró, drótszamár, 

Az első jelentősebb ismert kétkerekű Carl Friedrich Christian Ludwig Drais von Sauerbronn báró találmánya. A lovak hejettsítésére szeretett volna kitalálni egy alternatívát,  ezért 1814-ben egy korábbi rajz alapján elkészítette a fa vázhoz rögzített kétkerekű járművet. A biciklinek csak távolról nevezhető kétkerekűn ülve lovasa azt a földig leérő lábával hajtotta előre. Egyértelmű volt, hogy a merev vázhoz rögzített futóművek nem tették lehetővé a kormányzást így évekig tartó fejlesztés eredményeként jött létre a kormányozható első kerék. Ehhez az első kereket egy föggőleges elforgatható tengelyhez rögítette, így feltalálta a kormányozható kerékpárt. A fejlesztés kiterjedt még az állítható magasságú ülésre is így jelentősen nőtt a kényelem is.

Az első időkben az újságírók nem kímélték és gúnyolódtak a vicces faparipán lovagló bárón, de a kétkedés elismeréssé változott és hamarosan már arról cikkeztek, hogy a "draisine"-nek becézett ős bicikli segítségével akár 14km/óra sebességgel is lehet haladni. Ez akkoriban száguldásnak számított és nagyon gyorsan népszerű termékké tette a járgányt Franciaországban és Angliában. Sajnos a lelkesedés nem tartott sokáig, a rugózás teljes hiánya a korabeli utakon rendkívül kényelmetlenné tette a kerékpározást. Az első változást az hozta, hogy a lábbal történő hajtást kicserélték pedálos hajtásra. Ennek egyik kiemelkedő változatát a skót Kirkpatrick Macmillan alkotta meg. A kovács a hátsó kereket egy a gőzmozdonyéhoz hasonló meghajtással forgatta meg. Az ő nevéhez köthető az első kerékpáros baleset is, amikor Glasgow utcáin kerékpárjával "száguldva" elgázolt egy gyalogost 1842-ben.

Az egyensúlyozási problémák miatt számos 3 és 4 kerekű, emberi erővel hajtott jármű készült a XIX. század közepén, de egyik sem terjed el igazán. Kisebb nagyobb fejlesztések követték ezt az időszakot, jelentősebb áttörésnek csak a tömör gumikkal szerelt kerék bizonyult. A korra jellemző volt a közvetlen első kerék meghajtás, amely nem volt igazán hatékony.

A bicikli gyorsan elterjed Amerikában is, majd számos szabadolom és fejlesztés következett így megjelent nagyobb stabilitást nyújtó háromszög váz, amelyet acélból készítettek el, valamint a golyós csapágyakkal ellátott kerekek. 1969 egy újabb igazi áttörést hozott ekkor találta fel és szabadalmaztatta William Van Anden a szabadonfutó kereket. Érdekesség, hogy a kerékpár szerelmesei először elutasítotték ezt a fejlesztést, mert a mechanikus egyszerűség hívei voltak.

A nagyobb sebesség elérése érdekében kifejlesztették a még mindig első kerék meghajtású, nagy első - ez volt még mindig a hajtott kerék - kerékkel szerelt magas biciklit. Az első kerék akár 1,5 m magas is lehetett, ennek megfelelően az utas is magasan ült. Ebben az időben jelent meg a kerékpárküllő, ami további súlycsökkenést és stabilitást eredményezett. A magas bicikli nagy sebességgel tudott haladni, viszont a nagy magasság miatt rendkívül veszélyes is volt, gyakoriak voltak a súlyos esések, csonttöréses balesetek.

A fejlesztések nem álltak meg és az 1880-as évek végre elhozták a mai bicikliktől szinte megkülönbözhetetlen formát, hajtást és kerekeket. 1888-ban John Dunlop kifejlesztette a levegővel tölthető, pneumatikus bicikli gumit. Ennek a találmánynak köszönhetően a kerékpárok felfüggesztése jelentősen leegyszerűsödött, a szerkezett könnyebb lett, a rezgéseket a gumi jelentősen csökkentette, ezzel a kényelmet nagy mértékben  növelte. A biztonságos biciklinek nevezett kerékpár áttételes lánchajtással, döntött kormánnyal, rugós bőrüléssel, háromszög vázzal, pneumatikus gumikkal egy kész, kiforrott termék volt és hamarosan komoly vállakozások alakultak gyártására az Atlanti-óceán mindkét partján. A századforduló előttre tehető a kerékpár váz hölgyek részére megalkotott, mai napig is használt  formája, amely lehetővé tette, hogy a lányok, asszonyok szoknyában is tudjanak biciklizni. Elmondhatjuk, hogy a női bicikli is több mint 100 éves. Érdekesség, hogy az első elektromos kerékpár 1897-ben látott napvilágot.

Érdemes belegondolni, hogy az elmúlt több mint 130 év alatt az alap elvek nem változtak, gyakorlatilag egy tökéletes forma és technológia fejlődött ki néhány évtized alatt, amely a mai napig megkerülhetetlen.

A fejlesztés természetesen nem állt le, bár a kerékpár népszerűsége az Egyesült Államokban az autózás térhódításával jelentősen csökkent, Európában és a világ nagy részén a terjeszkedés megállíthatatlan volt.

A XX. század első éve hozták el a következő nagy fejlesztést, a sebesség váltót. Ezzel eddig elképzelhetetlen sebességeket értek el amatőrök és sportolók egyaránt. Meglepőnek tűnhet, hogy a hivatalos kerékpárversenyeken csak 1930-tól engedélyezték a váltós kerékpárok használatát.

Az II. világháborúban egysebességes bicikliket alkalmaztak, előpfordult, hogy ejtőernyősök magukkal vitték a biciklit is, hogy földet érve gyorsabban és csendben tudjanak haladni céljuk felé. Lengyelország lerohanásakor a német csapatok közel 8.000 kerékpáros katonát vetettek be. Az 1950-es években, Kinai Népi Köztársaságban a kerékpárt államilag kívánatos, hivatalos közlekedési eszközzé nyilvánították. A Repülő Galambnak nevezett bicikliből sok millió fogyott, a Kína a Biciklik Birodalma lett.

A II. világháború után a bicikli fejlődése új írányt vett, a fejlesztések a különböző felhsználási módoknak megfelelően alakultak. Így jött létre az összetettem, hegyi terepekre is alkalmas masszív, hegyi kerékpár a mountain bike (MTB), vagy az országúti versenyekre kifejlesztett országúti kerékpár - kínálatunkban kiemelkedik a Bottecchia kimagasló minőségű országúti kerékpár választéka. Az Egyesült Államokból indult a BMX őrület, ahol a fiatalok a cross motorozás mintájára kezdték el használni bringáikat.

A XXI. században a fejlesztéseket inkább apróbb lépések, a kiforrott technológia finomhangolása jellemzik. Természetesen nem mehetünk el karbonvázas, rendkívül könnyő biciklik, az elektromos váltóval ellátott professzionális országúti kerékpárok vagy az elektromos kerékpárok piacának robbanásszerű növekedése mellett sem.

Keresés